Trimis: Mar Iul 17, 2012 7:36 pm Titlul subiectului: Motorul BOXER
Cine cunoaște cât de cât 'broscuța' Volkswagen știe că motorul acesteia este
unul 'boxer'. Ciudat, toată lumea pronunță acest cuvânt cu accent pe prima
silabă când, de fapt, accentul ar trebui să fie pus pe cea de a doua.
Întrucât motorul cu un singur cilindru prezintă neregularități în funcționare
(căci, din cei patru timpi de funcționare ai unui monocilindru, respectiv
admisie-compresie-detentă-evacuare, doar unul, detenta, produce lucru mecanic,
ceilalți fiind consumatori), s-a ajuns la soluția alăturării mai multor cilindri.
Dispunerea lor diferă în funcție de scopul urmărit. La motoarele de avion cilindrii
sunt dispusi radial, rezultând motorul 'în stea'. La cele mai multe motoare
(navale, de locomotive, ș.a.) cilindrii sunt așezați unul lângă altul, în același
plan și de acceași parte a arborelui cotit, rezultând motorul 'în linie'.
La automobile (nu numai autoturisme), unde spațiul de amplasare este un element
restrictiv, motoarele au adesea cilindrii așezați în două planuri care fac un
unghi, rezultând motoare 'în V'. Acest motor este mai scurt, mai puțin înalt, ceva
mai lat însă. De regulă unghiul este de 120 de grade sau de 90 de grade. Sunt
cazuri și de alte unghiuri.
Un caz mai special îl reprezintă unghiul de 180 de grade, situație în care
cilindrii sunt așezați în același plan, dar de o parte și de alta a arborelui cotit.
Se mai zice că motorul este 'cu cilindri opuși'. Mișcarea pistoanelor către arborele cotit
se aseamănă cu lupta boxerilor, de unde și denumirea de motor 'boxer'.
Cuvântul este împrumutat în limba română de mai demult, ca termen sportiv și
s-a încetățenit cu pronunția proprie limbii noastre, cu accent pe a doua silabă.
Acum îl reîmprumutăm, pentru a desemna o soluție tehnică, dar, pronunțând cu
accent pe prima silabă, nu realizăm originea comună a celor două cuvinte.
Desigur, prezentarea de față nu are drept scop îndreptarea vreunei greșeli
lingvistice (oamenii trebuie să pronunțe așa cum au fost obișnuiți), ci vrea
doar să pună în evidență geometria unui astfel de motor.
Tehnic vorbind, el are avantajul unei echilibrări foarte bune. Nu e
prea răspandit pentru că este un motor dificil de etanșat și de
reparat (planul de separație, cu garnitura respectivă, este vertical).
Trimis: Vin Oct 22, 2021 3:39 pm Titlul subiectului: I am very enjoyed for this blog
I am very enjoyed for this blog. Its an informative topic. It help me very much to solve some problems. Its opportunity are so fantastic and working style so speedy For More Information Visit.
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Nu puteți descărca fișiere în acest forum