Trimis: Vin Feb 22, 2008 5:54 pm Titlul subiectului: Diferentialul
Student fiind (la AR-Autovehicule Rutiere, Brașov), prin 1968, am ajutat, într-o librărie, o gestionară și o cumpărătoare, să se ințeleagă. Femeia care cumpăra refuzase deja vreo trei triciclete pentru copii pentru că, având obiectul ridicat în aer, la învârtirea pedalelor se învârtea numai o roată. Normal, pentru o tricicletă nu ne complicăm cu diferențial !
La mișcarea unui vehicul pe 3 sau 4 roți în curbă, sau chiar și pe drum drept, dar neuniform, denivelat, parcursul roților de pe același ax poate fi diferit (datorită razelor diferite ale celor două curbe pe care merg, sau datorită denivelărilor). Dacă roțile ar fi prinse solidar pe ax atunci inevitabil ar trebui să se producă niște patinări, având drept rezultate conducerea dificilă, uzurile pneurilor și consum de putere neeconomic.
Diferențialul este un subansamblu care permite ca mișcarea primită (de la motor-ambreiaj-cutiedeviteze) să o distribuie "diferențiat" la două roți motoare, după necesitățile fiecăreia.
Unele vehicule n-au diferențial și-și asumă aceste inconveniente. Autogrederul, un tractor folosit la dezăpeziri și la terasări, cu o lungime mare între axe (ampatament) și cu o lamă la mijloc, este unul dintre ele. El nu prea are nevoie de așa ceva, întrucât curbele pe care le ia sunt cu raze foarte mari. În plus, în cazul unei patinări la una din roți (caz frecvent la acest utilaj, datorită destinației lui) mișcarea s-ar transmite în totalitate numai ei, împiedicându-se deplasarea.
Nici automobilul lui PERSU, din anii '20, n-avea diferențial. El rezolvase problema adoptând un ecartament (distanța dintre roțile de pe aceeași axă) la puntea motoare foarte mic. Punând roțile foarte apropiate, decalajul de parcurs între cele două roți era neglijabil. Acest automobil românesc a mai adus încă două priorități mondiale: roțile postate sub caroserie și forma aerodinamică "picatură".
În general, diferențialele se realizează cu roți dințate conice (mai rar cilindrice) și constau din două roți "planetare", fixate rigid pe cele două axe "planetare", pe care sunt montate roțile motoare. Între cele două roți planetare se interpun roțile "satelit" ("sateliții"), iar tot ansamblul este pus în mișcare printr-un angrenaj, denumit, de regulã "pinionul de atac" și "coroana diferențialului".
De notat de aici termenul de "axă planetară", sau chiar direct "planetară". Este axa pe care este montată roata planetară, care se învartește (ca și orice planetă), în jurul unui centru fix, spre deosebire de roțile satelite care, ca și sateliții planetelor, au și o mișcare de rotație a axei lor în jurul planetei.
Trimis: Sâm Feb 23, 2008 12:06 pm Titlul subiectului: (Fără titlu)
Foarte interesante amanuntele tehnice, mie unul mi-au placut. Ma bucur, de asemenea, ca ai amintit de Aurel Persu si de intr-adevar revolutionara lui inventie, sau mai bine zis imbunatatire adusa automobilului. Dupa cum ai mentionat si tu, a fost primul care a plasat rotile in interiorul liniei aerodinamice a automobilului, acest principiu constructiv fiind considerat si astazi singurul capabil sa asigure cel mai bun raport intre viteza si stabilitate. De asemenea, a fost primul care a stabilit ca un automobil cu forma aerodinamica perfecta trebuie sa aiba forma unei picaturi in cadere. Automobilul construit de el conform acestor principii, la inceputu anilor '20, a atins viteze nemaiintalnite pana atunci, fiind capabil sa intre in curbe chiar si cu 60 de kilometri la ora. Din anul 1961, automobilul lui Persu poate fi vazut la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din Bucuresti. Un amanunt demn de mentionat: automobilul se afla in perfecta stare de functionare si este scos la plimbare cu ocazia diferitelor manifestari cand masinile de epoca isi etaleaza farmecele. Aceasta este numai una din destulele dovezi care arata ca romanii au contribuit din plin la evolutia tehnica (si evident ca nu numai) a omenirii.
Nu puteți crea un subiect nou în acest forum Nu puteți răspunde în subiectele acestui forum Nu puteți modifica mesajele proprii din acest forum Nu puteți șterge mesajele proprii din acest forum Nu puteți vota în chestionarele din acest forum Nu puteți atașa fișiere în acest forum Nu puteți descărca fișiere în acest forum